Mennyibe kerül egy film hang utómunkája?

Egyszerű kérdés, bonyolult válasz

Ha van olyan terület ahol az árat szinte lehetetlen bemondásra megállapítani, az a filmek hang utómunkája. Az ár függ a film hosszától, az elvégzendő munka összetettségétől. Egy egyszerű példával élve, egy olyan film ahol a hangok a helyükön vannak, új hangot betenni az anyagba nem szükséges, a film hossza nem kirívó, csak keverni kell a végső hangzást, jóval kisebb költséggel jár, mint egy hosszú film esetében, ahol a helyszínen felvett zörejek hiányoznak, pótolni kell, a film hosszú és még speciális sound-design folyamatokat is be kell iktatni, mert a film mondjuk egy Sci-Fi alkotás nem létező hangokkal.

Ennek tudatában érthető, ha az ár meghatározása kérdéses. Ennek ellenére egy hozzávetőleges árat tudok adni nektek, amelyeket pár példával vezetek le.

Csak mixing:

A hangok a helyükön vannak, csak keverni kell a végső hangzást. Ez a legritkább szituáció, de a film ára ilyenkor az anyag hossza szerint percdíjban van meghatározva. A percdíj ebben az esetben nettó 10.000 forint körül jön ki. Tehát egy fél órás rövidfilm 300.000 Forint +Áfa költségű.A gyártas időtartama: 1-2 hét.

Hangok helyretétele és keverése félkész anyag esetén:

Az elszámolás itt is percalapú, de a helyzetet bonyolítja, hogy bizonyos hangok nincsenek a helyükön. Jellemzően akkor szokott ilyen anyag hozzám kerülni, ha valaki már belekezdett a projektbe, de valamiért azt abbahagyta és kell valaki aki tényleg megcsinálja rendesen. Az ár kb. 20.000 forintra jön ki percenként. Fél órás filmnél ez 600.000 forintos költséget jelent. Gyártási idő: 3-4 hét

Hanganyag felépítése nulláról:

Meglévő jó minőségben rögzített foley van a filmhez, de a hangok nincsenek a helyükön. Ami hiányzik, az pótolandó, a mix elvégzése is a szakemberre hárul. Ez úgy 40.000 forint + Áfa percenként. Fél órás film esetében ez 1.200.000 Forint. A költség növekedése látványos ugyan, de azt is meg kell érteni, hogy a belefektetett munkaóra is a duplájára/triplájára nő az előző példákhoz képest. Gyártási idő: 4-8 hét.

Intenzív film:

Ez mindenképpen felárasnak számít. Nem mindegy, hogy egy olyan film hangját készítjük ahol főleg a párbeszéden van a hangsúly, vagy lépten-nyomon autós üldözésbe, verekedésbe, netán Sci-Fi jelenetekbe botlunk egyedi hangok megszólaltatásával. Így a fentebb leírt árakat csökkenti egy könnyedebb film, és növeli egy intenzív akciószekvenciákkal teletűzdelt jelenet. Itt gyakorlatilag semmi értelme árakat írnom, mert ez már egyedi megállapítást igényel. Alapvetően így van ez minden filmmel, és a fenti árak is dinamikusan módosulnak, ezért az itt leírtak nem rögzített árak.

Amikor minden rossz:

Amikor van hanganyag, de úgy tré ahogy van, az szinte egyenértékű azzal mintha a semmiből teremtenénk meg az egész filmet. Számtalan munkaóra mehet el a rossz minőségű dialógok feljavításával, a környezeti hangok rendbetételével. Ebben az esetben az ár egyedi, attól függően, mennyi vele a pluszmunka és milyen a film stílusa. Gyártási idő 2-4 hónap.

Sürgős:

Néha sietni kell az anyag elkészítésével. Ilyenkor előfordulhat, hogy munkatárs bevonása szükséges, ami növeli a költségeket.

Dialógus utószinkron:

Ezt a munkafolyamatot alapvetően nem vállalom, ugyanis erre vannak nálam sokkal jobb szakemberek akár a Mafilm Audiónál, akár más sokat foglalkoztatott cégnél.

Total control:

Teljes hang felügyelet a forgatásnál éz előkészítési fázisban: Ez az a munkaterület, amit sajnos nem vállalhatok be, mert ehhez egész egyszerűen jelenleg nincs meg sem az erőforrásom, sem a technikai tudásom sem.

Mint az látható nem óradíjban dolgozom, igyekeztem sávos kialakítást nyújtani, hogy mindenki megtalája a számára megfelelő arányokat. A nem óradíjban való munka másik nagy előnye, hogy Kávékészítés alatt nem ketyeg az óra és én is arra vagyok ösztönözve, hogy a lehető leghamarabb adjam le a végterméket.

Ha van egy filmed és a legjobbat szeretnéd kihozni belőle, keress meg és megbeszéljük én hogyan tudok ebben segíteni!

Amennyiben érdekel pár filmes anyagom, itt megosztok pár részletet.