Filmzene készítése

FONTOS: Pontosan azért, mivel a rövidfilmek költségvetése jelentősen elmarad a nagyjátékfilmek költségvetésétől az itt megosztott árak inkább a magyar viszonylatban nagy költségvetésűnek számító filmekre vonatkoznak. Ez azt jelenti, hogy itt hajlandó vagyok az árakat kellően rugalmasan kezelni, ha a filmterv szinte könyörög, hogy megfelelő zene kerüljön a filmbe és én is találok benne kihívást.

De beszéljünk az árakról: Nagyjából hasonló elvek/árak alapján történik az elszámolás, mint a Játék zenék esetében. Azaz az elszámolás minden elkészült perc után van kiszámítva. Magyar filmek esetében nem jellemző az amerikai stílusú nagyzenekari művek használata, de ritkán mégis előfordulhat. Egy ilyen komplex hangzású anyag létrehozása 250.000 Forint+ Áfa költséggel jár percenként. Ezt az összeget drasztikusan lehet csökkenteni, ha a rendezőnek nem fontos a nagyzenekari hangzás. Azonban azt el kell mondani, hogy ez az ár még így is nagyságrendekkel olcsóbb, mintha külföldi szerzővel dolgoznánk, vagy egy komplett szimfonikus zenekarral akarnánk megalkotni a film zenéjét.

Ha van olyan műfaj amiben különösen elememben érzem magam, az ez! Ugyanis egy olyan zeneszerző számára, aki mindig a kihívást keresi, a szimfonikus művek megalkotása maga a nagybetűs ÁLOMMELÓ. Ez tipikusan egy olyan zenei stílus amire képtelen vagyok nemet mondani. Imádom, mert a zenét összhangba kell hozni a képpel és ez sok gondolkodást, szakmai tudást igényel. Nem tudunk biztonsági játékot játszani, mindig a maximumra kell törekedni, aminek én örülök is.

De nézzünk egy egyszerűbb példát, ahol nagyon egyszerű, atmoszféra szerű hangzást kell előállítani, minimalizált hangszerhasználattal. Így akár az 50.000 forintos percdíj is kijöhet. Itt belehallgathatsz az általam említett egyszerűbb hangzásba.

Hallgassunk meg egy ennél egy fokkal összetettebb filmzenei alkotást is:

Ennél a példánál már eljutunk a komplexebb irányvonalra, de ez még mindig nem a vért izzadós nehézségű zene:

És akkor most jöjjön az a vért izzadós:

Ez utóbbi már olyan kategóriát képvisel, amit itthon rajtam kívül ilyen árban senki nem csinál, de magasabb áron is talán csak pár csapat akik eleve külföldre folgoznak. Ebben a 4 és fél percben több eltérő téma található teljesen a képi anyagra szabva, mint egy két nagyjátékfilmben összesen.

Dolgozva pár művésszel sokan azt mesélték el utólag, hogy féltek felvenni velem a kapcsolatot. Volt aki azért volt bemajrézva, mert túl jónak itélt és parázott, mit fogok szólni, ha ő nem hozza azt a színvonalat, amit kellene. Más előadó attól félt, hogy aki ennyire aprólékos a munkájában, az biztosan egy mufurc savanyú alak. Pedig mindezek nagyon távol állnak tőlem. Szóval ha netán éppen az jár a fejedben, hogy ez a "fickó túl jó az én filmemhez", meg a többi blőd hülyeség, akkor gondold át mégegyszer. Aztán van a másik oldal: "Én azt hittem egy nagy stúdióban dolozol, ha nincs hatvan sávos keverőd, már nem is vagy frankó" A fenéket agyalsz??? Ha van egy filmed, keress meg, nekem kell a referencia, neked meg az kell, hogy jó legyen a film. Rajtam nem áll. Igen tudom! Ez olyan nagyképű duma volt. Már megint blőd hülyeségre gondolsz...