Énekfelvétel:

Szinte minden popzene fontos része az ének. Így aztán nem csoda, ha tényleg jó anyagot akarunk, akkor az éneksávok rendbetételével néha több munka van, mint magával a zenével. Ez persze nagyon ritka, de rendkívül összetett, vokállal tarkított ének esetén előfordul, ha az énekes amúgy nem egy túl jól képzett személy. Az elmúlt 30 évem alatt egy kezemen meg tudom számolni, hány olyan énekessel dolgoztam, akik tökéletes munkát végeztek. Ez nem azt jelenti, hogy a többi énekes rossz volt, bár ilyen is volt bőven, hanem azt, hogy az énekesnek rossz napja volt, fáradt volt, megfázott, lámpalázas volt, vagy egész egyszerűen nem szerette a stúdiókörnyezetben végzett éneklést, mert túl sterilnek tartotta. Ilyen helyzetben az énekfelvételt végző személynek nagy szerepe van abban, hogy a végeredmény megfelelő legyen. Egy jó szakember tökéletes tanácsokat tud adni az énekesnek, hogy mely részekben hogyan énekeljen az előadó, számon tartja mely szakaszok nem megfelelőek, mit kell pótolni, adott esetben énektechnikai tanácsokat ad.

A magyar valóság az, hogy az énekes egy cseppet sem készül fel az énekre, mert úgy van vele, hogy a hangmérnök majd megoldja. Ez nagyon sok esetben előfordult már velem, őszintén szólva nem túl profi hozzáállás. Viszont pont ezért én már ezekhez is hozzászoktam és kisajtolom a maximumot az adott előadóból, akiknek a legtöbbje ekkor jön rá, mekkora különbség van egy haverral felvett anyag és az között ami nálam történik.

Az éneket egy kondenzátor mikrofonnal veszem fel, csöves előfokba dugva. A jel keresztül fut egy opto kompresszoron és ezt rögzítem a számítógépen. A sok felvett sávból kiválasztom a legjobbakat, azokat összeillesztem, majd ahol szükséges egy hangmagasság korrekciós szoftverrel javítom a hamisabb hangokat. Ugyanezt teszem a vokálsávokkal is, ha vannak.

Ez énekfelvétel ára a sávok kidolgozásával 40.000 és 150.000 ezer forint között mozog, attól függően, hogy mennyire összetett a végeredmény. Óradíjban számolva nagyjából ez 10.000 forint/óra.