Stúdió Monitorok 2022 százezer alatt.

Az ember gyarló. Mindig a legjobbra vágyik, de a pénz sokszor ezt nem engedi meg. Így aztán ha egy igazán jó stúdiómonitorra vágyik emberünk, nekiáll kutakodni, mi az ami belefér a költségvetésbe. Legyen jó a Frekigörbe, legyen jó a tranziens, a térérzet, a rezonancia, a tengelyvonaltól való eltérés mértéke, stb. Ha valaki igazán belemélyed ezekbe, garantáltan napokig fog kutakodni, hogy a végére elveszítse minden bizodalmát, hogy valaha is kikerülhet ebből az információs labirintusból. A végén persze mindenki azt javasolja, hallgasd meg a hangfalakat és dönts ezek alapján!

Oké, de esélytelen, hogy minden hangfalat végighallgassak, csak kell valami kapaszkodó! Nos ez a cikk ezért jött létre! Eszem ágában sincs azt mondani, hogy mindaz amit leírok ide szentírásként kezelendő, ugyanis én sem hallottam minden hangfalat abból a listából, amiket itt most fel fogok sorolni. Csupán annyit teszek, hogy a hetek alatt összegyűjtött információt, amit Youtube videók átnézésével, fórumok észrevételeinek olvasásával töltöttem, azt egységesítem. Ezáltal az itt leírtak többnyire nem a saját gondolataim lesznek, hanem nálam jóval tapasztaltabb stúdiós szakemberek értékelései. De mivel kell valamilyen keretet adnom a cikknek, ezért a sorrendet az ár alapján fogom meghatározni. Mivel sokan tényleg a legolcsóbb hangfalakat keresik, ezért az elején bizony becsúszhatna egy két multimédia hangfal is a felsorolásba, de óvva intek mindenkit attól, hogy ilyen hangfalakat használjon stúdiós célzattal. A listában tehát azokkal a termékekkel kezdünk, amelyek némi korlátozással, de használhatók. Továbbá csak aktív hangfalakat fogok most listázni.

Tökéletesen megértem azokat, akik azt mondják, hogy egy ilyen összehasonlításnak nincs értelme, mivel nem mindegy milyen szobában szólalnak meg ezek a hangfalak. Ugyanakkor ezzel a megállapítással nem értek egyet. A szoba kialakítása ugyanis a felhasználótól függ, a hangfalak képességei pedig a gyártótól. Ha szigorúan csak a hangfal képességeit nézzük, abból sok tulajdonság kiderül.

A lista legelején olyan hangfalak állnak, ahol a mélysugárzó eléri az 5” méretet. A kisebbeket fel sem sorolom, mert értelmetlennek tartom.

M-Audio BX5 D3

A frekvenciagörbe jelentősen eltér a lineáristól, 3kHz-től lefelé egy igazi hullámvasút az egész. 100 Hz-nél egy hatalmas kiemelkedéssel. A hangfal a mélyeket kb 80 Hz-ig jeleníti meg értelmezhetően, onnantól lefelé viszonylag lassan tűnik el a mély. A hangszórók vízszintes tengelyétől való eltérése hallgatás közben kevésbé okoz problémát, de a függőleges síkon már baj van ha a hangfal nem a hallgató irányába tekint közvetlenül. Stúdiós célra semmilyen módon nem javasolt a használata, multimédia hangfalnak még megfelelő, de jó szívvel nem ajánlott senkinek ez a hangfal.

ESI Aktiv 05.

Ez a hangfal a frekvenciákat lineárisabban kezeli, ebben jobb mint az M-Audio BX5, ugyanakkor a hangfal alapjáraton is sziszeg. Elsősorban azoknak ajánlott, akik nem készítenek bonyolult mixeket, csak videóanyagokat vágnak, vagy multimédiás céllal hallgatnák a hangfalat, de a multimédiás hangszóróknál jobb minőségben. A mély frekvenciák megjelenítése ebben a hangfalban jobb mint a BX5 esetében.

SWISSONIC ASM5 or a 305

Sajnos ez a hangfal majdnem teljesen a Fluid Audio C5-re építkezik ami egy hihetetlenül rossz minőségű hangfal. A mélynyomó rezgése természetellenesen nagy, ezáltal olyan torzítások lépnek elő amik élvezhetetlenné teszik a hallgatást. Nem is értem, hogy lehet ilyen vacak eszközt lenyomni a torkunkon?

KRK RP5 RoKit Classic

A hangfal nem igazán lineáris, több a magas tartomány, mint kellene és a középtartományban csökken a hangfal érthetősége. A mély nagyjából 65 Hz- környékétől esik lefelé. Viszont itt hátul lehetőségünk van emelni, vagy csökkenteni a mély és a magas frekvenciákat. A hangbeli sajátosságai miatt mégsem javasolnám a használatát mixing területén. Bárki bármit mond, ez még mindig csak egy multimédiás hangfal.

Alesis M1 MK3

A mély tartomány nagyjából 50hz környékéig lemegy, miközben a hang érthető marad, nem csak tompa búgást hallunk. A középtartományban enyhe kiemelkedés található, de alapvetően élvezhető hangú hangszórót kapunk ennek megvételekor. A hangfal jól érthetően adja le a zene részleteit, talán ez az első hangfal amire azt mondom, keverni is érdemes rajta. Ugyanakkor ez még továbbra sem az a kategória ami kevés kompromisszummal jár, mivel nincs mély-magas kompenzáció és a hang kevésbé lineáris középtartományban.

Prodipe Pro 5

Egy viszonylag lineáris hangfalról van szó amelynek érthetősége rendben van. A mély frekvenciák 60Hz-től esnek le. Az Alesis jobb a mélyekben, míg a Prodipe lineárisabb. Ennél nagyobb különbség nem fedezhető fel ebben az árban.

Tannoy Reveal 502

Képességeit tekintve a JBL LSR 305 szériához hasonlítják, de nem éri el azt a minőséget. A mély 49 Hz környékén kezd gyengülni. Hangzásra jobb mint a legtöbb társa. Sajnos frekvencia görbét nem találtam erről a hangfalról a neten, így nem tudom megállapítani, mennyire összeszedett a hang tervezése.

Alesis Elevate 5.

Viszonylag lineáris hangfal. A mondatban benne van a „viszonylag” szó, tehát a középtartomány mintha kicsit eltűnne benne. Továbbra sincs mély és magas szobakompenzáció, így előrelépés nincs az M1-hez képest.

Yamaha HS5

Nagyjából ugyanaz mondható el erről a hangfalról mint az Elevate-ról, azzal a különbséggel, hogy itt a mélyek kicsit eltűnnek 80 Hz alatt. Ez mindenképp hátrány, de legalább van szobakompenzációs lehetőség.

KRK Rokit RP5 G4

A hangfal tűrhetően lineáris, jobb mint a classic verzió.Itt a mély frekvencia 60 Hz-től esik le. Hangzásban megfelelő. Mint hangfal nem kiemelkedő, de nem is olyan elcseszett, mint az első szériák.

Behringer Studio 50USB

Ezek nem stúdiómonitorok, hanem multimédia hangfalak és rosszabb képességűek mint egy két korábban felsorolt hangfal. Szóval egyáltalán nem javasolt semmilyen stúdiós munkára.

Presonus Eris E5 XT.

Idáig össz-vissz 1-2 hangfal jutott el az értékelés azon állapotába, hogy stúdiómunkára is ajánlhassam. Az Eris 5 sem nyűgözött le. A frekvenciamenet egy mosolysziget, azaz, 80 Hz-nél sok mély 7 kHz felett sok magas. A hangfal hátulján van mély, közép és magas kompenzációs lehetőség is, de a hangfal ellaposodik a mélyvágástól. Még ha valahogy be is állítjuk megfelelőre, a vertikális tengelyen a szórás nagyon egyenetlen. Hiába egyre magasabb az ár, valahogy nem érezhető, hogy az árral jobb terméket is kapunk.

JBL LSR 305

Na végre szintet léptünk! Ha lehet ezt mondani, talán ez az első olyan hangfal az 5” os mérkőzők között, ahol valami kezd végre jó irányba menni. Ez a hangfal idáig a leg lineárisabb. Van némi kiemelkedés 1.5kHz körül, de ez elhanyagolható. A mély frekvenciák 50 Hz alatt kezdenek esni. A tengelyvonaltól eltérve a horizontális mező szép szórást ad, a vertikális kevésbé, de még tűrhető..Maga a hang érthetősége megmarad a mélyebb frekvenciákon is, a tranziensek értelmezhetőek a hangfalban és a térérzet is megfelelő. Szobakompenzáció van a hátlapon. Mint hangfal nem hibátlan, de ilyen áron, eddig ez a legjobb választás.

M-Audio BX8

Bár ez a hangfal nem 5”-os mélynyomóval van ellátva, mégis ezzel folytatjuk a sort, mert árban elég kedvező. Ez egy elég lineárisra sikeredett darab. A mély frekvenciák 50 Hz körül kezdenek esni, de az alacsonyabb frekvenciákon is érzékelhető a basszus megjelenése, a mély tehát nem hirtelen esik, hanem fokozatosan..A mélyeket kicsit elmossa. A hangzás az árához képest rendben van, azonban néhányan panaszkodtak a gyártási minőségre, van akinek elszállt a mélynyomója, van akinek az előlapi ragasztó kezdett kifolyni a széleken. Hangzásban tehát jobb mint a JBL LSR 305, de kérdés, hogy akar-e az ember kockáztatni? Ezek lehet, hogy elszigetelt esetek voltak, nem tudom hogyan érdemes viszonyulni a hibákhoz.

Monkey Banana Gibbon5

A Frekvenciagörbe mosolyog, azaz túl sok mély és túl sok magas található benne. Elviekben érthetően jeleníti meg a mélyebb frekvenciákat is amelyek 50 Hz től esnek le, és van benne szobakompenzációs szűrő is. A hangfal nem elég részletes, elmarad némileg az elvárhatótól, ugyanakkor a sztereó képalkotása rendben van. Engem az a tény zavar, hogy nem elég részletgazdag a hangzás, ez mindenképp visszatartana attól, hogy ezt vegyem meg fő monitornak.

Fluid Audio FX50

Félve gondoltam rá, hogy vajon mit fogok ezekről a hangszórókról írni, ugyanis a cég előző hangfaláról tényleg semmi jót nem tudtam elmondani. Itt azonban a közösség szokatlanul jó tapasztalatokról számolt be. Ha csak a száraz adatokat nézném, nem lennék elájulva, mert a frekvenciaspektrum egy sűrű hullámvölgy. A teljes tartományon 11 dB-es eltérés van, a középtartománytól felfelé úgy néz ki a mért vonal, mint Magyarország közútjai. Lyukak, kiemelkedések mindenütt. Talán érdemes lenne beszereznem egyet, hogy megállapítsam mi az ami miatt sokan dicsérik, mert a száraz adatok szerint ez inkább egy átlagos hangfalnak számít. Talán a koaxális kialakítás okozná a csodát? Lehetséges. Ennél többet nem tudtam meg a hangfalról, nem annyira elterjedt, hogy bőséges információt találjak róla. Ugyanakkor a nagytestvérről van egy részletes beszámoló ami talán helyére teszi ennek a hangfalnak is a megítélését: https://www.youtube.com/watch?v=64-r9TOWDrQ&t=0s

RCF Ayra Pro5

Ismét egy viszonylag lineáris hangfalról beszélhetünk, aminek azért van egy elég széles tartományban kiemelkedő közép-mély frekvenciagörbéje. A mélytartomány 60Hz környékén esik meredeken. A hangfal szórása a vertikális tengelyen kissé szétesik, de horizontálisan nem szűk, rendben van. A sztereó terét és a részletgazdagságát nagyon dicsérik, illetve megemlítik, hogy nem fárasztja a fület a hallgatásuk ami a lineárisabb hangkép miatt van. Nagyjából egy szintűnek mondják a JBL LSR 305 hangfallal, amit említettem is, hogy végre az első olyan hangfal a listában ami már alkalmas keverésre is.

Mackie MR624

Viszonylag lineáris hangfal. A mélytartomány 45Hz alatt kezd el esni. Tiszta hangzású, nincsenek szembeötlő problémák. Lehet, hogy kicsit unalmas a hangja, de alapvetően megfelel az ipari megoldásoknak. Ráadásul a Mackie termékek gyártási minősége magas, így ha ez mellett döntesz, nem érnek kellemetlen meglepetések.

Prodipe Pro 8

Viszonylag lineáris hangfal. A mély tartomány 50 Hz alatt kezd leesni. A részletgazdagságát tekintve nagyjából a JBL LSR széria szintjén lehet. Ez azt jelenti, hogy nem extrémen kiemelkedő, de mindenképpen jó. A ribbon magassugárzós változatot csak dicsérik, az valószínűleg jobb mint a sima variáns, tehát ezen az áron ez már biztosan egy jó választás lehet.

Tannoy Reveal 802

Viszonylag lineáris hangfal a 8”-os kategóriában. A mély frekvencia 50 Hz-től kezd esni. Részletgazdag hangfal. Kevesen használják, ezért nincs is róla túl sok infó

Adam T5V

Ismét egy viszonylag lineárisabb hangfal, némileg fényesebb magasakkal. A mély tartomány 60 Hz-től esik meredeken. Dicsérik hangfalként, de azt is elismerik sokan, hogy hallottak jobbat ettől ebben az árkategóriában. Leszámítva az extra fényességet a felső tartományban ez a hangfal már nem kíván túl nagy kompromisszumot.

KRK RP8 RoKit G3 Classic

Bár az első generációs Krk hangfalakat sokan szidták a pontatlan frekvenciamegjelenítés miatt, mára azonban ez megváltozott. A harmadik generációs hangfalat csak dicsérik. Sajnos nincs információm a linearitásáról, de a mély frekvencia akár 35 hz-ig is lekúszik, a magas frekvenciák nem fárasztják a fület, ami azt jelenti, hogy valószínűleg nincs idegesítően kiemelve..Sajnos azonban a gyártási minőség túl nagy szórást mutat, sok a viszonylag gyorsan történő meghibásodás ennél a típusnál. A G4-es verzióban jelentős frissítések történtek, remélhetőleg ott már nem akkora a probléma.

Presonus R65

Zajos. Viszonylag lineáris, de a mély frekvencia már 60 Hz alatt esik. Nem ezt várná az ember egy 6.5”-os hangfaltól. Nagy előrelépés a hangfal V2 verziója, amely már ribbon magassugárzóval van ellátva és a mély frekvenciák is lemennek 45Hz alá. A magas ugyanakkor kicsit fényesebb mint kellene. A V2 hangszóróinak tengelyvonalától való eltérés elég széles hallgatási szögeket eredményez horizontálisan. Összességében nem kiemelkedő darab de használható.

Presonus Eris 8

Ez egy egészen tűrhető linearitással rendelkező hangfal, amelynek a mélyei lemennek akár a 35 Hz körüli értékre is. A mély frekvenciák kicsit mosnak, nem olyan egyértelmű mit is hallunk bizonyos esetekben. Ugyanakkor a magasabb frekvenciák közepesen részletesek. Ez a hangfal sem kiemelkedő és ezért az árért jobbat is lehet kapni. A Mackie MR824 talán jobb választás.

Behringer Nekkst K8

Túl sok, idegesítő, zavaró magas frekvencia és nem túl jól értelmezhető mély. Már ez a kettő elég lehet hozzá, hogy letegyünk róla, főleg ennyi pénzért. Őszintén nem javaslom.

Behringer B2031

Viszonylag lineáris hangzású alapzaj nélküli hangfal..A mély tartomány 40 Hz től esik lefelé. A hangfal egyik hibája, hogy a mélyek pontatlanok, néha nem eldönthető, hogy mit is hall az ember odalent. A tranzienseket feljebb jól jeleníti meg.. Hangzásra kellemes, nem fárasztja a fület. Nagyobb hangerőn egyre pontatlanabb, nem képes tartani a hangminőséget. Tudásra nagyjából az M-Audio BX8 szintjén van, csak az olcsóbb. Az építési minőség rendben van. Az új Nekkst K8-hoz képest, hiába régibb konstrukció, sokkal jobb választás.

JBL 306P MKII

Lineáris hangfal ami tökéletesen hozza azt ami elvárható tőle. Az LSR szériák egyetlen baja talán, hogy kicsit halkabbak, mint azt szeretnénk. A mély Frekvencia 50 Hz alatt kezd el esni. Mivel alig van különbség paraméterekben a 305 és a 306 között, a 305 a jobb ár miatt jobb választás.

Kali Audio LP-6 2nd Wave

Egy egészen lineáris hangzású hangfal, egész jó, 45 Hz körül vágott mély tartománnyal. Dicséretes a hangfal sztereó megjelenítése, illetve a tengelyvonaltól való eltávolodás esetén is részletgazdag marad az anyag. Árban nagyjából a JBL 306P MKII hangfallal versenyez, de jobb annál. Fontos, hogy a Kali esetén ne keverjük össze az első generációs hangfalakat a 2nd Wave verziókkal. Ez utóbbiak a továbbfejlesztett variánsok.

Yamaha HS 7

Sokan kicsit unalmas hangúnak mondják, van is benne valami. Egy viszonylag jó linearitású hangfalról van szó, amely nem túl kiemelkedő a tranziensek terén, de nem is rossz. A mély frekvencia 45Hz környékén esik. Kitűnő igásló, nem fog fájni amit hallunk, de nem is hoz lázba.

Adam T7V

Egy egész jó linearitású hangfal. A mély 39 Hz értéktől jelenik meg. A mély enyhén mos, de érthető. A hangfal megítélése vegyes, van aki utálja, van aki szereti. Vigyázni kell, sokan nem kedvelik a ribbon magassugárzók hangját. Tehát érdemes meghallgatni a hagyományos és ribbon magassugárzók közötti hangzáskülönbséget.

Mackie MR824

Viszonylag lineáris hangfal. A mély frekvencia 35Hz alatt kezd esni. A mély frekvenciák jól érthetőek, nincs mosás. A jel magasabb hangerő esetén is tiszta, érthető marad. A magas frekvenciák kicsit fáraszthatják a fület.

Ezek voltak a 100 ezer forint alatti hangfalak. Mivel nagyon sok hangfalról van szó, talán érdemes kiválasztani ezek közül a legjobbakat, amelyeket bátran ajánlhatok.

  • M-Audio BX8 Ár/érték arányban a legjobb.
  • JBL LSR 305 Az 5” méretben szinte csak ezt a hangfalat gondolom a legjobb első választásnak.
  • Mackie MR624
  • Yamaha HS 7
  • Kali Audio LP-6 2nd Wave
  • Mackie MR824
  • Az itt felsoroltak a jobbak ebben az árkategóriában, de hangminőségben a Kali és a Mackie 824 jobb mint a többiek és a Kali talán a legjobb. Itt annyira fej-fej mellett haladnak ezek a hangfalak, hogy csak apró dolgok határozzák meg azt, mit gondolok én jobbnak. Jobb linearitás, jobban hallható tranziensek, szép sztereókép, nagyobb hallgathatósági szög, stb.

    Mint az látható a nagy listából össz-vissz maradt kettő vagy három hangfal. Ennek az az oka, hogy ezek egytől egyig alsó kategóriás hangfalak, mindegyikben van valami ami tökéletlen. Itt csak az a kérdés, hogy mennyire nagy és sok az a kompromisszum amit hajlandóak vagyunk elviselni.