Deniz vs. Fotós. Kinek van igaza?

A napokban robbant egy kisebb bombahír, miszerint DENIZ legújabb klipjét törölte a Youtube szerzői jogsértés miatt. A problémát az okozta, hogy a klipben felhasználták egy modell fotóját, de a fotóst senki nem kereste meg a kép engedélyeztetése miatt. Mi lett volna a helyes megoldás?

Ha zenélni akarsz

Nagy valószínűséggel nem véletlenül keveredtél az oldalra. Ha ezt az írást elolvasod, nyilvánvaló, hogy valamilyen formában érdekel a mai modern zeneszerzés, zeneszerkesztés, netán te magad is készítesz dalokat. Ahogyan a könyveim tartalma, úgy ez az írás is elsősorban annak szól, aki nem tudatosan készít zenét, nincs szakmai háttere, éppen ezért a végeredmény néha nem üti meg azt a mércét, ami ahhoz kell, hogy egy dalt valóban készként könyvelhessünk el. Az írásaimmal úgy szeretnék...

Ha zenélni akarsz 2

Milyen módszerek léteznek a pénzkeresésre? Ahhoz, hogy pénzt keress, az előző írásomban felsorolt fejlődési folyamatok nagy részén át kell esned! Régen volt az már, hogy a harmatgyenge zenéket is el lehetett adni, ma ez már nem jellemző. Nagy a verseny, és technikailag mindenképpen jól kell szólnia a végterméknek! Ha ez a feltétel adott, máris hatalmasat léptél előre!

Ha már zenélsz

Ebben az írásban azt a folyamatot írom le, amelyen sokaknak végig kell menni ahhoz, hogy alapvetően jó zenéket és jó mixet készítsünk. Négy fejlődési szint létezik. Az első a kezdők kategóriája. Ebben az időszakban a zenélni vágyó ember szinte semmit nem tud, és ha netán hozzá is jut a fontos keverési tanácsokhoz, a zene mégsem lesz tökéletes. Ez egyértelműen a gyakorlat, információ hiányának tudható be, és annak, hogy az illető nem rendelkezik megfelelő technikával.

Stúdiómonitorok

Stúdió monitor. Ez a keverés és mastering egyik nagyon fontos eszköze. Egy hagyományos hangfal és egy stúdióba szánt stúdió monitor között már nem csak elhanyagolható a különbség. Ha eddig hifi hangfalakon kevertél, változtass ezen szokásodon, mert rossz irányba viszi a füled! Még a legolcsóbb stúdióba szánt monitorokkal is jobban jársz, mint egy átlagos hangfallal. Miért? Ezek a speciális hangfalak erre vannak tervezve.

Mastering könyv: Hibajavítás

Sokat töprengtem, vajon leírjam-e ezt ide, mert ez a terület elsősorban a pro felhasználók felé irányuló témakör, de úgy gondolom, hogy a mastering könyvemben akad egy olyan terület, amelyben tényként közöltem olyan információt, amelyről erősen megoszlanak a vélemények. Ez a téma kapcsolódik a Nyquist Shannon tételhez, illetve az egyes zeneszerkesztő szoftverek közötti minőségbeli eltéréshez is, de köze van az Alias és a Jitter témaköréhez is.

AZ ARTISJUS JOGDÍJFELOSZTÁSI RENDSZERE.

Egy korábbi cikkemben megemlítettem a rádiókat, mint a zenészek egyik bevételi forrását. De a rendszert nagyjából átlátva, még én is képzavarban voltam, a rendszer működése kapcsán. Hogyan lesz pénze az előadónak akkor, ha a műveit leadják a rádióban? Aki válaszol: Bíró Zsolt.

Szalagos magnók

Mostanában egy olyan új szoftver létrehozásán töröm a fejem, amely a szalagos emulációra törekszik. Ebből fakadt, hogy kicsit jobban belemélyedjek az analóg stúdiómagnók, orsós magnetofonok világába. Bevallom, a tudásom ezen a téren erősen hiányos. Pályám kezdeti szakaszában még volt szerencsém találkozni stúdiómagnókkal, de aztán gyorsan változott a helyzet, először a DAT-magnók fúrták ki a szalagos magnók helyét, a végső döfést pedig a digitális többsávos...

De-esser tesztek

Talán néhányunknak okozott már fejtörést, hogy a keverendő zenénk éneksávja alapvetően jó lett volna, de az énekes s-sz betűi oly mértékben tornyosultak ki a szöveg többi részei közül, hogy az már komolyan bántó volt a fül számára. Szerencsés esetben egy sima, szűk keresztmetszetű EQ használat megoldhatja a problémát, de kirívóbb esetekben ez a megoldás nem megfelelő. Mit lehet ilyenkor tenni? Erre a problémára találták ki az úgynevezett De-Esser alkalmazásokat. Korántsem mindegy azonban, hogy milyen szoftverrel dolgozunk.