Ha zenélni akarsz I.

Nagy valószínűséggel nem véletlenül keveredtél az oldalra. Ha ezt az írást elolvasod, nyilvánvaló, hogy valamilyen formában érdekel a mai modern zeneszerzés, zeneszerkesztés, netán te magad is készítesz dalokat. Ahogyan a könyveim tartalma, úgy ez az írás is elsősorban annak szól, aki nem tudatosan készít zenét, nincs szakmai háttere, éppen ezért a végeredmény néha nem üti meg azt a mércét, ami ahhoz kell, hogy egy dalt valóban készként könyvelhessünk el. Az írásaimmal úgy szeretnék segíteni rajtad, hogy bizonyos problémák felmerülése esetén könnyebben megtaláld a megoldást, és sokkal több időt spórolj meg, míg elérsz egy olyan szakmai színvonalra, ahol a tudásod már versenyben van a többiek képességeihez mérten. Az itt leírt tartalom kicsit szabadabb lesz mint a könyveimben leírtak, ott ugyanis tartanom kellett magam a tömör szakmai leíráshoz, amelybe nem fért bele a szubjektív véleményem bizonyos folyamatokról.

Mivel ez egy felvezető szöveg, amely egy hosszabb tartalom első darabja, ezért első körben nem a szorosabb zeneszerkesztési tippeket osztom meg veletek. Sokkal inkább beszélnék most arról a helyzetről, amelyet tapasztalni fogtok, ha hosszú távon is a zeneszerzés világában akartok maradni.

Nagyon sok emberben ott él a vágy, hogy alkosson valami kreatív dolgot. Lehet ez egy festmény, fotó, videó, kép, szobor, bármi. Mivel a világunk pénz nélkül nem működik, sokan ezt a tevékenységet a fő munkájuk mellett végzik. Ennélfogva rendkívül nagy azoknak a száma, akik úgy próbálnak zenélni, hogy nincs zenei előképzettségük, nem jártak hangmester suliba. Ezeknek az embereknek egy része tényleg csak hobbiból zenél, ahol nem az a lényeg, hogy lesz-e sikere a dalnak, vagy sem. Mások viszont úgy állnak hozzá ehhez a tevékenységhez, hogy ettől majd dőlni fog a pénz.

Az álmodozás nagyon jó dolog, még akkor is, ha nincs alapja, mert pont az álmodozás vezethet el arra, hogy jobbak legyünk, hogy tegyünk a vágyainkért valamit, egyszóval cselekedjünk. Az viszont nagyon fontos, hogy felismerjük a tényt, hogy ha tényleg sikeresek akarunk lenni a zeneiparban, akkor ez rengeteg munkával fog járni. Olyan szintű tudásanyagot kell begyűjtenünk, amit képtelenség segítség nélkül elérni rövid idő alatt. Jómagam 1995 májusában kezdtem el zenélni, és tipikus megfelelője voltam annak, aki ma pár hónapnyi sampler pakolgatás után azt gondolja, hogy jó zenét csinál. Úgy éreztem, alkotnom kell, különben megőrülök. Beiratkoztam egy filmrendezői szakra, de átgondoltam a dolgot és úgy láttam, hogy ez nem az én világom. Ahhoz, hogy filmet készíthessek rengeteg dolgot meg kell tanulni, és sok embert kell összehozni, hogy valóban elkészüljön valami. Szóval lusta voltam, ezért áttértem a zenére. Már akkor megvoltak az eszközök, hogy egy ember is képes legyen zenét alkotni a számítógép segítségével. Naivan azt gondoltam, hogy innentől enyém lesz a világ. Ennél nem is tévedhettem volna nagyobbat! Az idők folyamán rájöttem, hogy valódi tudás nélkül nem tudom megvalósítani önmagam. A hibát sokáig ott követtem el, hogy azt gondoltam, ezt a tudást magam is beszerezhetem, elsajátíthatom. Ez így is van, de nem mindegy, mennyi idő alatt. Az önálló tanulásnak megvan az az előnye, hogy minden hiba, vagy helyes útvonal beleég az emberbe, egyszóval egy életre megtanulja, hogy mit miként kell csinálni. A hátránya viszont az idő. Így visszagondolva, simán megspórolhattam volna magamnak akár öt évet is. Öt év! A szakmában eltöltött 20 évem egynegyede! Az, hogy még mindig itt vagyok, zenélek azt a kitartásomnak köszönhetem, de utólag megvallva, baromi jó lett volna, ha valaki segít abban, hogy gyorsabban fejlődjek. A könyveim és ezek az írások tehát abban segítenek neked, hogy bizonyos tanulási folyamatokat hamarabb elsajátíts, vagy egy adott élethelyzetben helyesen dönts a zenei karriered felől.

Máris segítettem neked: Ha világmegváltó terveid vannak, most már tudod, hogy tanulás nélkül nem juthatsz igazán előre. És azt is tudod, hogy kell valaki aki segít, különben túl sok időd megy el feleslegesen.

Mit tehetsz azért, hogy hamarabb elérd a céljaid? Ha már tanulás, akkor érdemes zenei képzettséget szerezni. Ha nem is mész el zenesuliba, akkor is kell valaki aki megtaníthat a zeneszerzés alapjaira. Ezzel sok időt meg tudsz spórolni. A másik amivel időt nyersz, az valamilyen hangmérnöki iskola elvégzése. Nem feltétlenül kell reménykedned abban, hogy a végzettségeddel állást is találsz, sokkal inkább tekintsd ezt úgy, hogy a pénzedért időt spóroltál, és ezáltal hamarabb jössz rá, hogy mit miként érdemes használnod.

Nem hiszek a két-három napos ableton kurzusokban. Ezeknek is sok jelentősége van, de nem fed le mindent, amit tudnod érdemes. Ahhoz, hogy tényleg jól alkalmazd a keveréshez fontos szoftvereket, hónapok kellenek.

Ha már kicsit jobb helyzetből indulsz, aránylag jó minőségű zenéket készítesz, tudnod kell, hogy hosszú távon egyedül nem megy. Kellenek társak! A facebook ehhez nem elég, szükséges valódi kapcsolatokat teremteni másokkal is.

Ha minden adott, akkor sajnos meg kell tanulnod a marketinget is. Hogyan add el magad? Minden lehetőséget meg kell ragadnod! Nem árt, ha jó fej vagy, nem vagy kocka, tudod élvezni az életet. Már megint valami amit meg kell tanulni... Egyszóval a zenei pálya csupa tanulás, tapasztalatszerzés. Ez utóbbi viszont csak akkor történhet meg veled, ha olyan helyzetbe sodrod magad, amiből tapasztalatot szerzel. Legyen az jó, vagy rossz. Ha csak otthon ülsz a gép előtt, néha posztolod a zenéd, azzal nem sokat fogsz elérni. Sajnos ez egy olyan világ lett, ahol triplán meg kell dolgozni a sikerért, mert az ingerküszöb igen magas lett.

Van még valami amivel számolnod kell! A korod. Lehetsz akármilyen jó, ha tejfölös szájú épphogy huszon éves vagy, nem igazán fognak komolyan venni egy fórumon sem. Ezzel számolnod kell, akkor is, ha egyébként nagyon jó vagy. Ezzel nem azt mondom, hogy esélytelen vagy bármilyen sikerre. Inkább azt mondom, hogy ilyenkor fontos a személyes kommunikáció. Én azt vallom, hogy ne mondj nemet semmire! Ha van lehetőséged egy olyan munkára ami zenéhez kapcsolódik, ne a félelmeid diktáljanak, vagy az, hogy mennyi pénzt kapsz érte! Simán vállald be, mert ebből is tanulhatsz, kapcsolatokat építhetsz. Ez a korszak tehát erről szól. Ha ezt jól csinálod, a híred megelőz, és pár évvel később rafkós zenész lehet belőled, aki számára nincs lehetetlen.

A naivitás: Ha vannak álmaid, reményeid, jó ha ez az, ami megmozgat, de tudnod kell, hogy a médiánál mocskosabb szakma nincs a világon. Tehát el kell különítened a szükséges rosszat, és felhasználnod a céljaid érdekében, feltéve ha ez lehetséges. Az viszont fontos, hogy ne tedd félre az álmaid, de járj kerülőutat, ha ez szükséges. Nagyon nagy karizma, külső segítség kell ahhoz, hogy valaki nyílegyenesen tudjon haladni a céljai elérése érdekében.

A kudarc: A kudarcot nem könnyű kezelni. Lehet ez egy egyszerű dolog, valaki lefikázza a zenéd egy fórumban, vagy valaki elfelejti kifizetni a munkád. És persze lehet bonyolultabb is a helyzet, amikor valaki brutál módon átvág téged. Ilyenkor felmerülhet benned, hogy mi értelme van ennek az egésznek? Minek csináljam, ha ez a vége? Mit tanácsolhatnék neked? Az egyetlen dolog, hogy nézz mélyen magadba! Tudnod kell, hogy ezek a jelenségek mindenütt ott vannak a zenei pályán, nem tudod kikerülni. Azt kell eldöntened, hogy meg akarod-e tanulni ezeket a negatívumokat lepattintani magadról, vagy keresel egy olyan szakmát, ahol kisebb a konkurencia, kevesebb a harc. Nem dönthetek helyetted, ezt neked kell megtenned. Azt tudnod kell, hogy a kudarc mellett ott van a siker is.

A siker: Ennek fogalma is erősen változó. Lehet annyi a siker, hogy jó zenét írtál. Lehet siker, hogy kaptál egy megrendelést. Lehet siker, ha már turnézol. És lehet siker az országos ismertség. Akármilyen eredményt értél el, sose nézd semmibe a saját munkád gyümölcsét! Tiszteld saját magad, mert a kis eredmények is sikerek. Nem azt mondom, hogy veregesd a saját vállad egész nap, csupán azt mondom, hogy ne vedd magától érthetőnek amit csinálsz!

Az összes felsorolt tényező közül a legfontosabb nem a zene elkészítésének tökéletessége, hanem a rámenősség, a személyes ambíciók kiaknázása. Ha alapvetően egy visszahúzódó típus vagy, nagyon nehéz dolgod lesz. Nem kell úgy viselkedned, mintha farkastörvények uralkodnának, de tény, hogy lazának kell lenned.

Így vagy úgy, de sok zenész, hangmester gondolkozik azon, hogy mi lesz a jövőben? Nem mondhatnám, hogy könnyű dolga van annak aki erre a pályára lépett. Már nem úgy van mint a kilencvenes években, a dalok publikálása nem hoz pénzt. Hogy milyen módszerek léteznek a pénzkeresésre? Ez már a következő történet.