De-esser teszt.

Talán néhányunknak okozott már fejtörést, hogy a keverendő zenénk éneksávja alapvetően jó lett volna, de az énekes s-sz betűi oly mértékben tornyosultak ki a szöveg többi részei közül, hogy az már komolyan bántó volt a fül számára. Szerencsés esetben egy sima, szűk keresztmetszetű EQ használat megoldhatja a problémát, de kirívóbb esetekben ez a megoldás nem megfelelő. Mit lehet ilyenkor tenni? Erre a problémára találták ki az úgynevezett De-Esser alkalmazásokat. Korántsem mindegy azonban, hogy milyen szoftverrel dolgozunk. Az egyes szoftverek ugyanis hatásfokukban és tudásukban is eléggé eltérőek. A mostani cikkben szó esik néhány ingyenes és fizetős szoftverről.

Ingyenes:

Modern De-Esser

Őszinte leszek, harmatgyenge. Működik valamilyen szinten, de túl sokat vesz le a környező frekvenciákból is. Úgy működik mint egy kompresszor, amely csak adott frekvenciatartományban dolgozik, de sajnálatos módon ez a valóságban nem működik. Korlátozott esetekben alkalmazható.

Spitfish

Egy fokkal jobban kontrollálható alkalmazás. A "tune" értéket érdemes magasabb, azaz konkrétan a legmagasabb frekvenciatartományra állítani, ellenkező esetben túl sokat vág az alatta lévő frekvenciákból. Egyúttal ez azt is jelenti, hogy ha 8 kHz értékre állítjuk akkor nem csak és kizárólag a 8 kHz érték körül vág, hanem attól felfelé mindent. Mégis, némi pepecseléssel az esetek nagy részében használható.

Tonmann

Ugyan több gomb van az alkalmazáson, de ezáltal kissé szabadabb a beállítások lehetősége. Az eddigiek közül ez a szoftver kezeli legmegfelelőbben a frekvenciavágást.

Sleepy time DSP Lisp

Megörültem, amikor megláttam, hogy a szoftver kezeli a mid/side módot. Ha egy sztereó zene énekében teng túl a sz,s,z betű, túl sokat nem tehetnénk, azonban a mid/side mód segítségével megtehetjük, hogy csak a középen szóló énekből vonjuk ki a nem kívánt frekvenciákat, de a szélsőkhöz ne nyúljon. Ez a program tudja ezt. Azonban bármennyire megörültem, a beavatkozás a legszélsőségesebb értéken sem tud elég intenzív lenni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a szoftver készítője úgy gondolhatta, hogy egy éneksáv esetében annyi beavatkozás amennyit a szoftver enged már elég. Az esetek nagy részében valóban elég, így ez a szoftver is eléri a célját, de ha valahol túl nagy a gubanc, lehet, hogy ez sem hoz tökéletes végeredményt.

Az ingyenes szekcióban a Tonmann és a Lisp a favorit. Az előny a Lisp javára az M/S Left/Right mód használatában keresendő, egyébként mindkét program nagyjából azonos hatásfokot képvisel.

Fizetős.

Waves De-Esser

Jól működik, teszi a dolgát: Talán kicsit szoftosan nyúl bele a sávba, azaz agresszívabb vágást nem enged. Az esetek nagy részében nincs is szükség rá. Ha valaki szereti az egyszerűséget, nos nem bánja meg a használatát. Az ingyenes társaihoz képest ez az egy előnye, de bonyolultabb beavatkozáshoz ez már kevés. Mindenesetre jobb hatásfokot produkál mint a következő szoftver:

Izotope Nectar

Nem kizárólag De-Esser alkalmazás ez, hanem egy komplex csomag amivel szabadon kezelhetjük a nyers éneksávot egészen a kész állapotáig. Ez tehát egy baromi jó szoftver amelynek a rengeteg funkción kívül van De-Esser szolgáltatása is. Alapvetően alkalmas a legtöbb feladat ellátására, azonban nincs mid-side, left-right mód és ha leellenőrizzük a vágás spektrumát az "ess-only" gombbal, hallhatjuk, hogy a vágás még a legmagasabb frekvenciavágás mellett is túlságosan belenyúl az alsóbb frekvenciatartományba. Továbbá itt is érvényes, hogy a frekvenciaszűrőn csak az alsó határt tudjuk beadni, a felsőt nem. A Nectar szolgáltatása ebből a szempontból tehát csak alapszintű. Sokszor próbáltam használni, de többször is váltanom kellett, mert zavart, hogy nem tudom kihozni belőle azt amit hallani akarok.

Fabfilter Pro DS

A végére hagytam azt a szoftvert amely az összes felsorolt szoftver közül a legjobb a piacon. A vágni kívánt frekvenciatartomány "tól-ig" behatárolható. Szereó zene esetében beállítható, hogy csak a középen, vagy szélen szóló magas frekvenciákat vágja. Ha akarjuk, akkor teljesen kivágható az összes sziszegő hang az énekből. Normális értékek mellett kellően lágy érzetet ad a vágás ahhoz, hogy természetes szintű maradjon a kezelt sáv. Amennyiben pénzt áldozunk De-Esserre, ezt javaslom.

Mit lehet tenni, ha nincs a kezünk ügyében De-Esser? Nyilván egyszerű esetben letöltünk egy ingyenes verziót valahonnan, de ha ezt valamiért nem akarjuk, akkor multiband kompresszor használatával is elérhetünk eredményeket. A lényeg, hogy az egyes frekvenciatartományok szűk spektrumba is bele tudjanak nyúlni. Ha ezt nem teszi, akkor sajnos nem csak a sziszegő hangot vágjuk ki a sávból.

Az Izotope Ozone dinamika kompresszorával beállítottam egy szűk spektrumot és azt a végletekig komprimáltam. Ezzel a megoldással egy átlagos eredményt el lehet már érni ami a legtöbb esetben elég is lehet. Másik lehetőség egy Auto Eq, ahol beállítjuk a kívánt frekvenciatartományt, de a hangerő csökkenése nem arányos az EQ beállításával, mert a hangerőcsökkentést egy olyan algoritmus végzi, amely hasonló egy kompresszor adottságaihoz. A hátránya ennek a lehetőségnek, hogy csak azt halljuk amit csináltunk, de nem tudjuk leszólózni az adott tartományt, hogy halljuk azt is, mit is vágtunk ki tulajdonképpen a hanganyagból.