A DSP Plug-in korszak vége.

Látszólag unalmas téma lehet a zenei pluginek világáról beszélni, ugyanakkor valahol nagyon érdekes. Régen az analóg eszközök világában egy effekt kizárólag csak egy hardver lehetett. A számítástechnika fejlődésével azonban megjelentek a szoftverek amelyek jóval olcsóbban és kényelmesebben látták el a hardverek feladatait. A kezdeti időkben ezek a szoftverek még nem voltak a legjobb minőségűek, de fejlődött az ipar és a szoftverek szépen lassan beérték hardveres társaikat. Gond adódott azonban a számítógépek teljesítményével, ugyanis az egyre jobb szoftverek egyre több számítási igényt, RAM-ot követeltek és a számítástechnika nem tudott olyan gyorsan fejlődni, ahogyan ezek a szoftverek. Így jött létre a DSP. Ez a rendszer ugyanis külön működött a számítógépektől, egy külön hardvert fejlesztettek azzal a céllal, hogy kiváltsa a számítógép teljesítménybeli problémáit. A rendszer vitathatatlan előnye, hogy az adott DSP plugin nagyobb számítási kapacitással is számolhatott, ezáltal jobb hangzásbeli minőséget is érhetett el. Például egy reverb plugin zengetését a DSP kiszámolhatta akár 32 bit-en is, vagy a szoftvert tervezhették olyanra, hogy egy számsort pár tizedesvesszővel nagyobb értéken számoljon ki.

Sokan ezt a folyamatot egy nagy előrelépésként könyvelték el, és tényleg úgy is tűnt, hogy ez az lesz. Azonban számomra az idők folyamán egyre inkább úgy tűnt, hogy ez egy mellékvágány ami nem lesz hosszú életű. Miért mondom ezt? A számítógép tehermentesítése egész egyszerűen már értelmetlen. Olyan erős számítógépekkel rendelkezünk manapság, hogy meg se kottyan nekik pár száz plugin egyszerre. A minőségbeli különbségek szinte teljesen eltűntek DSP és natív plugin között. Mindkettő egyformán jól számol, ha a szoftver tervezője jól programozta le a folyamatokat.

Ma ott tartunk, hogy a nagy gyártó Az Universal Audio aki elsőként lovagolta meg a DSP technológiát, szép lassan kihátrál a rendszer további fejlesztéséből, meg is jelentek a DSP nélkül futtatható szoftverei. Ez pedig azt jelenti, hogy a hangsúly ismét a natív plugin irányába tereli a piacot. Az UAD felismerte, hogy gazdaságilag nincs már előnye abból, ha DSP rendszereket árul, inkább a szoftvereket fejleszti tovább hardver nélkül. Kérdés, hogy így milyen jövője lesz az UAD-nak, mert így már egy tucat szoftvergyártóval kell megküzdenie, ha nem találnak ki valami olyat, ami kitűnik a tudásával a tömegből. A nagy név egy darabig biztosan helyzeti előnyt nyújt, de ez csak akkor tartható, ha kijönnek valami újjal. Az a gyanúm ez a natív szoftverhasználat csak egy ideiglenes lehetőség lesz, vagy egy plusz opció valami más mellett. A gazdasági világválság már a küszöbön kopogtat, egyszerűbb a szoftvereket fejleszteni és eladni, mint egy komplett gyártói bázist fenntartani. De pár év és az UAD kihoz valami újat, mert ez az állapot így sokkal inkább visszalépés mint előre. Sokkal exkluzívabb jellegű azt mondani, hogy az UAD hardverrel sokkal jobb végterméket tudsz készíteni, mint azt, hogy ezzel a bithalmazzal te istencsászár leszel. Persze a DSP továbbgondolása nem áll le, már most megvan a jövő új hívószava. Ez pedig az FPGA. A technológiát el tudom magyarázni Sci-Fi szerűen és némiképp semlegesebben is.

Mi lenne akkor, ha lenne egy különleges analóg hardverünk, ami ha kell átalakul reverbbé, máskor meg kompresszorrá. Mindig arra amire kell? Mekkora királyság lenne? Ez a technológia tulajdonképpen ezt produkálja, nyilván megvalósítható mértékben. Leegyszerűsítve ez a hardver egy programozható félvezetőkből álló halmaz, amely egy adott parancsra fizikailag átkapcsolja magát a megfelelő feladatra. Mint egy programozható logikai mátrix. Ez nem egy új technika, más ipari eszközökben régóta létezik, de eddig szokatlan volt, hogy ez egy audiotechnikai eszközbe is belekerüljön. Most már ez is megvalósul. Előnye, - már ha a gyártó a bonyolultabb megoldást alkalmazza, - hogy a hardver megpróbál olyan tulajdonságokkal rendelkezni mint egy analóg eszköz, ezáltal a kimenő hang is jobban közelíti meg egy analóg eszközből kijövő jelfolyam jellegzetességeit.

Ez így rohadt jól hangzik nem igaz? Csakhogy!!! Ezek még mindig csak útkeresések, apró lépések. Jelenleg ez a technológia a hagyományos DSP megoldásokkal üzemel hibrid módban. És az FPGA megoldás mivel csak valós időben történhet az effekt megjelenése néha fáziseltolódásszerű hangokat produkál sztereó hangokon. A technológia egyébként már 2017 óta a rendelkezésre áll, csak nem terjedt el a nagy UAD őrületben. Az Antelope nevű cég amely ezt a technológiát alkalmazza, talán némi helyzeti előnyhöz jut amíg az UAD nem talál magára, de nem lennék meglepődve, ha nemsokára az UAD-nál is ilyen megoldással találkoznánk hamarosan csak jobban kidolgozott formában. A DSP technológia lassú kimúlása évtizedekig is eltarthat, kb úgy mint a ProTools Hd esetében, ahol tizenéves darabok még mindig futnak a használtpiacon. De az biztos, hogy a csúcsponton ez a technológia már túllendült. Az úttörő technikákat ma már tudatosan és patikamérlegen vezetik be, így biztos, hogy lesz valami a DSP-n túl a közeljövőben, de az igazi nagy durranás a mesterséges intelligencia bevezetése lesz a hangtechnika iparágában.